Näin matkataan maakuntiin tulevaisuudessa

Matkustin jokin aika sitten pitkästä aikaa mökkireissulle autolla. Siinä auton kiihdyttäessä ja hidastaessa jonon mukana sekä kuskin hartioiden puutuessa tuli mieleen vaihtoehtoisiakin tapoja järjestää liikkuminen.junan autonkuljetusvaunu

Sähköautojen yleistymistä hidastavat vain kalliit akut. Akkuja tarvitaan ylenmäärin siksi, että autolla voisi ajaa myös maakuntaan pysähtymättä lataamaan välillä. Maakuntiin on kuitenkin olemassa varsin hyvä sähköistetty runkoverkko, junanraiteet. Miksei sähköautoja ajeta junan autovaunuun latautumaan? Matkustajat voisivat siirtyä vaikkapa ravintolavaunuun nojautumaan mukavasti taaksepäin. Tai työskentelyhyttiin naputtamaan kannettavaa. Riittäisi, että veturinkuljettaja huolehtii ohjauksesta. Määränpäätä lähimmällä asemalla voisi ajaa sähköauton taas pois autovaunusta, ja pienempikin akku riittäisi perille.

Tilannehan paranee entisestään sitten, kun siirrytään robottiautoihin, joiden ei tarvitse olla henkilökohtaisia. Annetaan robottiauton kuljettaa meidät rautatieasemalle. Jätetään kulkuneuvo robottiautojonon pysäköintiletkan viimeiseksi. Sitten nautitaan junamatkasta, ja otetaan pääteasemalta jonon ensimmäinen yhteiskäyttöauto kuljettamaan meidät viimeinen etappi. Edelleen pieni akku riittäisi useimmissa tapauksissa, eikä tarvitsisi kuljetella autoja turhaan pitkin maata.

junan kyydissäMiksei näin jo tehdä? Liikennettähän ei ole järjestetty järkeväksi tai mukavaksi, vaan ihmisille myydään autoja tunteisiin vedoten ja isolla rahalla mainostaen. Oma kulkupeli lojuu sitten enimmän aikaa pihalla toimettomana, kun se voisi olla jossain muualla hoitamassa tehtäväänsä, siirtämässä ihmisiä paikasta toiseen. Täytyy toivoa, että kuskittomien autojen pääsy markkinoille auttaa järjestämään liikenteen pohjiaan myöten eri tavalla, tällä kertaa optimoidusti. Ovatkohan autovalmistajat huomanneet, että kuskittomien yhteiskäyttöautojen myötä kulkupelejä tarvittaisiin ehkä neljännes nykyisestä, jos sitäkään?

Vertailin aikaa, joka kesti päästä kotoa mökille julkiset – juna – äidin laina-auto vaihtoehdolla verrattuna laina-auto ovelta ovelle -vaihtoehtoon. Laina-auto oli ehkä puolisen tuntia nopeampi monen tunnin reissulla, mutta matkustusmukavuus selvästi alempi. Ai miten niin vain puoli tuntia? Ainakin lasten vuoksi automatkalla on pidettävä ruoka- ja perillä lomallavessatauko, joka syö aikahyödyn. Junassa nämä tauot voi hoitaa samalla, kun kiidetään kohti määränpäätä. Muun ajan voi touhuta leikkivaunussa, lueskella tai lepuuttaa. Tässä iässä jalkojen verenkierto ei myöskään oikein kestä pitkää paikallaan istumista. Ilta ja seuraava aamu menevät jalat turvoksissa. Lapsiakin on kovin vaativaa viihdyttää turvaistuimiin köytettynä.

Matkatavaratko? Tämä on varmaan monelle iso syy valita oma auto. Matkatavaroiden kuljetuksenkin voisi järjestää helpolla tavalla, kun päästettäisiin vain insinöörit perehtymään asiaan. Matkatavaramoduuli, joka seuraisi mukana omia aikojaan ilman erityistä huolenpitoa?

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: