Kolesteroliarvot mässäilyjakson jälkeen

Odotin kiinnostuneena kolesterolitestin tuloksia: onko Pekka Puska vai Antti Heikkilä oikeassa? Siis kun mättää kananmunia ja täysrasvaisia maitotuotteita kaksin käsin muutaman kuukauden ajan, tukkeutuvatko verisuonet? Minulla oli vertailukohtana kolesterolitesti, joka oli otettu juuri ennen ”rasvadieetin” alkamista.

Vajaan neljän kuukauden kesälomallamme perheeni käytti 175 litraa tinkimaitoa lähitilalta, ja ternimaitoa vielä siihen päälle. Teimme maidosta jugurtteja, juustoja ja pannukakkuja. Kesäkanat olivat niin kovia munijoita, että muniakin kertyi perheen syötäväksi 4-5 päivässä. Varsinaista karppausta en kokeillut, vaikka viljan määrä ruokavaliossa vähenikin. Kokeilin samaan aikaan gluteenitonta ruokavaliota, jossa korvasin vehnän, ohran ja rukiin etenkin kauralla, tattarilla ja hirssillä. Kesäaikaan syömme aina paljon myös tuoreita kasviksia, villivihannekset mukaan lukien, sekä järvikalaa. Lihaa ei ruokavalioomme kuulu minään vuodenaikana.

Tulosten vertailussa pitää ottaa huomioon, että mökkikesäämme kuuluu enemmän hyötyliikuntaa kaupunkielämään verrattuna. Huussiin on riennettävä pihan toiselle puolelle, vesi kannetaan kaivosta ja katiskoille soudetaan päivittäin. Mitään isompaa kuntoilua se ei kuitenkaan ollut, sillä pienten lasten kanssa mihinkään ei pääse kovin nopeasti.

Aivan, ne tulokset!

Ennen     Mässäilyn jälkeen 4kk myöhemmin
kokonaiskolestr. 5,2 4,9
HDL 2,08 2,23
LDL 3,2 2,7
triglyseridit 0,57 0,45

Kaikki rasva-arvot siis muuttuivat parempaan suuntaan, ja olivat loman lopussa suositusrajojen sisällä! Tuloksia antanut sairaanhoitaja kysyi, olenko aloittanut kolesterolilääkityksen.

Isoin muutos ruokavaliossa oli eläinrasvan suuri määrä ja gluteenittomuus. Kalansyönnissä kesäksi muuttuu lähinnä laji, kun syömme etenkin lammen särkiä ja lahnoja kaupasta ostetun kalan sijaan.

Mitä tästä nyt voi päätellä? Ainakin sen, että omavaraisuuteen pyrkivä mökkeilyelämä näkyy olevan verenkiertoelimille ihan hyvä juttu. Ja näyttää siltä, että voin terveyden puolesta syödä kananmunia ja maitorasvaa niin paljon kuin huvittaa? Ainakin jos harrastan edes kohtuullista hyötyliikuntaa.

Muuten olo oli tuolla ruokavaliolla ihan hyvä ja pirteä. Jonkin verran tulee suonenvetoa, mikä viittaa siihen, etten ehkä saa gluteeniviljojen korvikkeista samoja kivennäisaineita kuin viljasta. Jostain syystä paino pyrki ikävästi alaspäin, mikä ei ole hyvä juttu, kun vähän alipainon puolella olen luonnostaankin.

Ennen kesää riesanani olivat laskimo-ongelmat jaloissa: jalkani eivät enää sietäneet pitkiä aikoja istumista, vaan jouduin nostamaan ne ylös vähän väliä. Nukkuessa piti ottaa käyttöön toinen tyyny jalkoja varten. Särky ja jomotus alkoi jo aamusta. Usein tuli mieleen, että olen kolmevitonen, ei tämän tällaista pitäisi vielä olla! Kesällä vaivat katosivat, mutta palailevat nyt parin kuukauden kaupunkielämän jälkeen uudelleen. Yritämme nyt Tompan kanssa pitää kiinni edes parista kunnon liikuntakerrasta viikossa. Kaipaan täällä kaupungissa *niin* kovasti metsästäjä-keräilijän tarpeideni täyttymistä, mutta eipä mökki taitaisi talvipakkasella kovin mukava paikka olla.

Ai että ympäristövaikutukset? Kesäkanojen munat ovat tosi ekotehokasta ruokaa, etenkin kun kanat söivät viljapitoisen rehunsa ohella ylijäämäkalansaalista, järvisimpukoita ja vihreitä (rikka)kasveja. Maitotuotteet eivät luultavasti ole ekotehokkuudeltaan kovin hyviä, etenkään lehmien aineenvaihdunnan ja suuren pinta-alatarpeen takia. Vuohenmaitoonko tässä pitäisi siirtyä? Pysyvätköhän veriarvot soijallakin hyvinä?

4 kommenttia

  1. 26 marraskuun, 2013 klo 5:14 pm

    Minulla kävi vähän samoin. Minulle tarjottiin kolesterolilääkitystä, kun kolesteroliarvoni oli 5.8. Olin juuri lukenut Kendrickin ja Heikkilän kirjat, joten kieltäydyin lääkityksestä ehdottomasti.

    En voinut noudattaa Heikkilän ruokavaliota sellaisenaan, koska en syö lihaa, kalaa kylläkin. Jätin pois perunan ja jauhotuotteet lähes täysin, siirryin täysrasvaisiin juustoihin, voista tein kevytvoita levitettävyyden vuoksi, margariinit jäivät täysin pois, lisäsin pähkinöitä ruokavalioon, kananmunia käytin jne.

    Puolen vuoden päästä oli lääkärissäkäynti. Lääkäri ei olisi tahtonut teetättää uudelleen kolesterolitestiä, mutta vetosin muuttuneeseen ruokavalioon. Kolesteroliarvoni oli 4.6.

  2. Juha V. said,

    27 marraskuun, 2013 klo 8:22 am

    Hyvä kirjoitus. Ilmeisesti maidon rasva ei sinänsä liity kolestrolin määrään ja omega-3/6 suhde on merkityksellinen suonien kannalta. Ylipäätään ruokavalion vaikutus kolestroliin on keskimäärin noin 20% luokkaa ja kaikilla ei sitäkään.

  3. Ilkka said,

    13 tammikuun, 2014 klo 5:48 pm

    ”Ainakin jos harrastan edes kohtuullista hyötyliikuntaa.”

    Olisiko tämä hyötyliikunnan lisääntyminen kuitenkin se selitys sekä parantuneille veriarvoille että jalkojen laskimoverenkierron tehostumiselle?

  4. 14 tammikuun, 2014 klo 4:57 am

    Ilkka, olen itsekin miettinyt tätä, ja en tiedä vastausta. Ainakin jos noin vähäinen kotona ja pihapiirissä puuhastelu riittää kumoamaan kovien rasvojen vaikutuksen, hyötyliikuntaan pitäisi terveysvalistuksessa panostaa paljon enemmän. Jalkojen laskimo-ongelmat ovat palanneet vähitellen talven mittaan, vaikka yritän välttää pitkään istuskelua, ja odotankin jo kovasti seuraavaa mökkeilykautta.

    Uusia mietteitä toivat kirjoitukset K2-vitamiinista, jota saa paljon esim. vihreitä kasveja syöneiden kanojen munista. On siis ainakin jokin mitattava ominaisuus, joka kesäkanojen munissa tuottaa suoraan terveyshyötyjä. 🙂


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: