Vatsalihasliikkeitä

Valokille kertyi ikää 7 kk, ja hän valmistautuu tarmokkaasti ottamaan haltuun koko kodin lattiapinta-alan. Vauvat ovat sinnikkäitä vatsalihasliikkeiden harjoittajia. Liikkeet ovat osittain samoja, joita jumppaohjaajatkin opastavat tekemään. Massulleen lattialle ja kaikki raajat ylös – hep! Ja taas uudestaan. Sitten nostetaan peppua kuin pieni mittarimato, jotta konttaamaan päästäisiin. Vähän pienempänä hän harjoitti lihaksia nostamalla jalkoja ylös.

Näin harjoitettiin vatsalihaksia 5 kk iän kynnyksellä.

Näin harjoitettiin vatsalihaksia 5 kk iän kynnyksellä.

Näin hauskoja vatsalihasliikkeet ovat 7 kk iässä.

Näin hauskoja vatsalihasliikkeet ovat 7 kk iässä.

Kämppis valisti, että neljänkymmenen ikävuoden lähestyessä aikuisen lihasmassa alkaa vähentyä voimakkaasti, ellei taistele vastaan. Liikuntaa harrastamaan, minäkö? Tähän asti olin pitkään tyytynyt harvakseltaan harjoitettavaan kotivoimisteluun ja hyötyliikuntaan. Näillä elämäntavoilla ei ylipainoa kerry, joten mikään ei varsinaisesti aja liikkeelle.

Voimisteluohjeet ovat perua fysioterapiakäynniltä. Taiton vauva-aikana selkäni kipeytyi, eikä lepokaan vienyt pistävää kipua pois. Lääkäristä sain lähetteen fysioterapeutille, joka valmisti yksilöllinen harjoitteluohjelman vatsa- ja selkälihasliikkeitä. Niiden kanssa samaan sarjaan kuului tärkeänä osana myös venyttelyä. Enpä ollut aikaisemmin tiennyt, että selkäkivun syynä voivat olla esimerkiksi kireät takareidet.

Selkä parani mainiosti jumppaohjeilla muutamassa kuukaudessa, ja sitten ohjelehtinen pysyikin enimmäkseen laatikon pohjalla. Muistin palata asiaan ehkä pari kertaa kuukaudessa.

Nyt kevääksi bongasin paikallisten naisvoimistelijoiden jumpparyhmän: lihaksia harjoittamaan lähikoulun jumppasaliin kerran viikossa, pikkurahalla vieläpä. Olin vähän epävarma, kuinka jaksan mukana, kun liikuntaa en tosiaankaan ole aikoihin varsinaisesti harrastanut. Oli mukava yllätys, että vatsalihasosuus oli kevyen tuntuinen. On siis oikeasti hyödyllistä asettua kotona sen verran aloilleen, että pari kolme kertaa viikossa tekee muutaman kymmentä vatsalihasliikettä eri tavoilla. Käsivarret ja jalkalihakset sen sijaan olivat kovilla. Ai ai. Kotiohjelmaa pitänee täydentää punnerruksilla, kunhan lihakset ovat hiukan toipuneet.

Onkohan muuallakin yhtä hienoja lähipalveluja? Minusta on todella ylellistä, että voin kävellä kymmenessä minuutissa lähikoulun liikuntasaliin liikkumaan. Kannattaa suosia lähiliikuntaryhmiä, jos sellaisia suinkin löytää. Tomppa osallistuu myös perheen kehonhuoltotalkoisiin. Hän liittyi lähiliikuntaryhmään, jota vetää Keho ja Mieli Oy. Hänenkin mielestään se on hyvä vaihtoehto kalliille kuntosaliryhmille, mutta jostain syystä hän on ryhmän ainoa mies.

-Piia

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: