Vaatteille lisää käyttöikää 2

Kirjoitin kesällä vaatteista, jotka eivät kestä käyttöä. Kommenteissa muillakin oli samanlaisia kokemuksia mm. lastenvaatteiden purkautuvista saumoista. Meillä Marimekon bodysta purkautuivat molempien kainaloiden saumat lyhyen käytön jälkeen. Se oli harmillista, koska vaate on oivallisesti mitoitettu ja kangas on muuten laadukasta. Tutan trikoovaatteet taas ovat murheenkryynejä kankaan nopean nuhjaantumisen takia. Jopa henkkamaukat kestävät paremmin.

Sain lopultakin nyt syksyllä lähetettyä Marimekolle palautetta, jossa kuvailin saumojen purkautumista ja kirjoitin samalla Jokapoikapaitani irtoilevista napeista. Sain pian vastauksen, jossa pyydettiin lähettämään body heille tutkittavaksi tuotekehitystä varten. Jokapoikapaitaan luvattiin ommella uudet napit, sillä niiden irtoilu johtui nappivalmistajan virheestä. Virheellisessä nappierässä oli liian terävät reunat napinreikien kohdalla, mikä katkoi langan. Sain korjauksen, vaippa paitahankinta on jo muutaman vuoden takaa.

Vaikka olen Marimekon kankaiden siistinä pysymiseen ollutkin tyytyväinen, sain myös palautetta, että vaatteiden kestoiän lyhentyminen on osittain seurausta ympäristömääräyksistä. Enää ei sallita mitä tahansa myrkkyjä vaatteiden värjäyksessä ja viimeistelyssä. Korvaavat aineet eivät aina takaa samaa laatua kuin ennen vanhaan. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos kestävyyteen oikeasti panostettaisiin, olisi mahdollista saada parempi tuloksia. Onhan wash wool -villakin kokonaan entsyymeihin perustuva käsittelymenetelmä, ja luonnon omina aineina entsyymit kyllä hajoavat luonnossa.

Marimekon pääkonttori ja tehtaanmyymälä ovat kotinurkillamme. Teimme eilen Taiton kanssa iltapäiväkävelyn, ja veimme bodyn ja paidan sinne omakätisesti. Samalla sain ostettua jo pitkään hankintalistalla olleen sateenvarjon. Nyt odottelemaan, minkä vastauksen saamme.

Jos tuotteessa on vikaa, kannattaa ottaa yhteyttä valmistajaan tai kauppaan, eikä jäädä jupisemaan itsekseen. Valmistajalla ei välttämättä ole aavistustakaan tuotteen ongelmista, jos ne eivät sen omissa testeissä ole tulleet ilmi. Palautteen ansiosta valmistaja saa tilaisuuden korjata virheensä.

Nyt vielä pitäisi jaksaa ottaa yhteyttä myös Tuttaan. Se ei ole yhtä suoraviivaista, sillä yritykseltä puuttuu sähköinen palautelomake, ja yhteydenotot toivotaan kirjeitse! Tutan vaatteet tehdään Kiinassa, joten laadunvalvonta ei liene yhtä suoraviivaista kuin Marimekolla.

-Piia

8 kommenttia

  1. Jossu said,

    20 marraskuun, 2008 klo 2:19 pm

    Tuo kirjoittamasi juttu on niin totta!! Ikävä kyllä 😦
    Tuttalle voi laittaa ainakin sähköpostia ja suht pian ottavat sitten yhteyttä. Näin ainakin itse tein. Yhden bodyn palautin kun nepparit irtosivat heti, sain uuden jossa sama homma. No sekin lähti takaisin ja paluupostissa tuli kaksi bodya joista sitten ihme kyllä nepparit pysyivät 🙂

  2. Kiertelinkaartelin-Anna said,

    20 marraskuun, 2008 klo 2:37 pm

    Hei! Olen itse ottanut yhteyttä Tuttaan myös sähköisesti, ja löysin nytkin heidän sivuiltaan sähköisen palautelomakkeen. Kannattaa siis sitä käyttäen ottaa ensin yhteyttä, sitten pyytävät varmaan lähettämään viallisen vaatteen postitse.

  3. Jaana said,

    20 marraskuun, 2008 klo 3:11 pm

    Marimekolta saakin kyllä hyvää palvelua huonon tuotteen osuessa kohdalle, kuten useimmilta muiltakin, myös henkkamaukalta. H&M:n trikoovaatteet tuntuvat minusta muutenkin olevan yleisesti ottaen tosi hyviä, ainoa harmi on se, että joukkoon mahtuu jotain huonompaakin.
    Sanoisin niitä kyllä ehdottomasti hintansa arvoiseksi, tosin usein minulle koituu ongelmaksi, että sitten riittää rahaa ostaa enemmän, ja tulee hamstrattua turhankin paljon lastenvaatteita… Aikuisten tekokuituvaatteet sitten ovatkin aivan surkeita, ne kannattaisi aina muistaa kiertää kaukaa. Henkkamaukassa toki arveluttaa hieman se maine, tuskin se nyt aivan tuulestakaan on temmattu, mutta usein tulee silti sieltä ostettua jotain, omantunnon sitten kolkutellessa 😦 Onneksi nyt heillä on sentään joitain luomupuuvillaisia vaatteitakin mallistoissaan.

    Ja minusta taas Marimekon bodyt ovat aika huonon mallisia, hirmu lyhyitä ja leveitä, eivätkä mahdu vaipan päälle kiinni kunnolla. Ja sitten hihatkin ovat aika lyhyitä.

  4. Tyyliblogin Sari said,

    20 marraskuun, 2008 klo 3:57 pm

    Laitoin sinne joskus palautetta http://www.tutta.com -sivun lomakkeella ja sain pian vastauksen ja jotain vaatetta korvaukseksi. Miksihän toivovat kirjeitä?

  5. Piia said,

    20 marraskuun, 2008 klo 4:00 pm

    Kun viimeksi kävin Tutan sivuilla etsimässä yhteystietoja, en onnistunut löytämään kuin postiosoitteen. Hyvä tietää, että sähköisestikin voi ottaa yhteyttä, se madaltaa kynnystä.

    Suosin Marimekkoa ja muita Euroopassa valmistettuja vaatteita etenkin työolojen ja paikallisen työllistävyyden takia. Maksan mielelläni ylimääräistä siitä, että työpaikat pysyvät Suomessa, tai edes Virossa, jossa osa Marimekon vaatteista tehdään. Toinen tärkeä asia ovat ympäristömääräykset, jotka täällä vaativat paljon enemmän kuin kehitysmaissa. Esimerkiksi neppareiden, vetoketjujen ym. valmistuksesta tulee syanidipäästöjä vesistöihin. Suomessakin tosin nämä päästöt on sallittu pienessä määrin ympäristökeskuksen luvalla. Vaatteille tehdään kaikenlaisia kemikaalikäsittelyjä, joten jätevesien oikea käsittely on tärkeää.

  6. eräs said,

    21 marraskuun, 2008 klo 8:30 am

    Tietyllä tapaa esim muovin kohdalla on totta että joidenkin haitallisten aineiden käyttökielto tekee nykymuovileluista helpommin rikkoutuvia, kuin vanhoista.
    Esimerkkinä Plaston muovinen iso kuorma-auto. Meillä on sellainen 30 v. palvellut ulkoleikeissä. Meillä on kolme sellaista 2v palvelleina ja kaikki yhtä rikki. Uusista autoista hajosi lava ekan kesän aikana eli parissa kuukaudessa. Vanhan auton lava hajosi kuitenkin vasta 26 vuoden kuluttua siitä kun se oli leikkii otettu. (jonka vuoksi ostimme uusia, kun se lava oli se juttu)On sentään ollut kesät ja talvet käytössä. En muista nyt kuollaksenikaan mikä se muovin kestävyyttä lujittava aine oli, joka on kielletty.
    Kankaissa en allekirjoita pelkkien ympäristönormien tekevän niistä huonompia. Kyllä syy on siinä että kalliitkin merkit pitää pystyä tuottamaan edukkaasti. Puuvillaa ja kuituja ylipäätään on monensorttisia ja kun käytetään heikompilaatuisia materiaaleja(kun niitä saadaan halvemmalla) ne nuhraantuvat nopeammin.
    Pelkästään sillä, miten lanka kehrätään, on iso merkitys, puhumattakaan alkuperäisestä materiaalista.
    Meidän isovanhempien ja heidän esi-isien vanhat lakanat on käytössä ja kestävät, nykylakanat hajoavat. En usko että esi-isien aikaan käytettiin enemmän myrkkyjä. Silloin tuotteet tehtiin kestämään sukupolvelta toiselle. (kyllähän paksu, tiheään kudottu kangas tuntuukin iha erilaiselta, kuin uusi, pehmeä ja harva kangas, josta hiukan venyttelemällä menee ”sormi läpi”) Nykyään usein tavoitteena on edullinen kivan näköinen tuote, jonka voi ”hyvällä omalla tunnolla” (LUE: kun ei maksanut paljon, ei harmita niin paljon) korvata uudella hetken mielijohteesta tai kun se menee rikki.
    Se on katastrofaalista kaiken kannalta-paitsi tietysti yrityksen.
    Meillä on Marimekon paitoja takavuosilta, niitä perinteisiä raitapaitoja. Ovat kulkeneet maailmaa monen lapsen päällä. Ostin myös toissa vuonna upouudet paidat ja ovat nyt ihan samannäköiset kuin ne ikivanhat. Kaikki vielä käyttökelpoisia, mutta kyllä laaduissa selkeästi on ero.

  7. Misupai said,

    21 marraskuun, 2008 klo 10:08 am

    Kiinnostava aihe. Mekin suosimme mielellään suomalaisia vaatteita (edes suunnittelu tms. Suomessa) ja olemme joskus joutuneet pettymäänkin. Tutalle lähetin kesäpuvun, josta irtosi neppari. Korjasivat ja saimme takaisin viikossa. Samoin tein Reiman vk-puvulle, josta haarasauma alkoi rispaantua (casual-mallisto) ja viikossa lähettämisestä puku tuli takaisin. Ja niin hienoa, että ei tarvitse murehtia postikuluja tms. Postissa heti tiesivät että asiakaspalautuksena laitetaan.

    Meilläkin Marimekon bodeissa on liian lyhyet hihat ja lyhyt selkä suhteessa samaan kokoon paidassa. Muuten olleet kivoja. Nyt siirryimme paitoihin juuri tuon ongelman vuoksi.

  8. Suvi said,

    23 marraskuun, 2008 klo 12:40 pm

    Marimekolle kannattaa aina reklamoida, sillä ovat tosissaan kiinnostuneita (tai ainakin esittävät taitavasti) tuotteidensa laadusta + heiltä saa usein hyvät lahjukset ”koituneesta harmista ja vaivasta”. Mieltäni lämmittää myös se, että vaatteita tosiaan korjataan, eikä automaattisesti vaihdeta vaan uusiin kuten monessa muussa putiikissa.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: